lejdi of the house

główne dania: wege

Coś dobrego dla jednego. I miska ryżowa z ciecierzycą i brokułem...

brazowy ryz z brokulami i ciecierzyca.jpg

Z pomysłem 'miseczki pełnej dobra' spotkałam się u Nigelli Lawson w 'Simply Nigella'. Gdzie generalnie bazowym składnikiem jest ryż, dopełniany warzywami, fasolkami i soczewicami,a czasami skrawkami mięsa, czy jajkiem sadzonym. Pomysł wydaje się na tyle prosty, że niedawno znalazłam nawet ksiażkę kucharska poświęcona tylko takim daniom ('Bowls of Goodness' Nina Olsson).

Mnie pomysł podoba się dlatego, że niemal zawsze i niemal wszystkie składniki można przygotować wcześniej i tylko 'poskładać' szybko osteteczny posiłek. Na przykład: gotowanie brazowego ryżu trwa około 30 minut. Ale z 1 szklanki suchego wychodza 2 szklanki ugotowanego, który, po ostudzeniu i w szczelnym pojemniku, może sobie czekać na swoja kolej przez co najmniej kilka dni. To samo ciecierzyca. A brokuły zajmuja może kilka minut cennego czasu. Dnia pewnego, wykorzystujac resztki zalegajace w lodówce, zrobiłam też ryż z suszonymi pomidorami, ciecierzyca i podsmażonymi pieczarkami. Wyszło super. I, co najważniejsze, taka pełna warzyw i ryżu (lub innej kaszy) miska zapewni energię na pewno na co najmniej kilka godzin - odpada pojadanie złapanych w przelocie paczków, czy batoników, albo i herbatników...  

Pomysł zaczerpnięty z bloga Avocado a day.    

Składniki:

(na 1 hojna miskę)

  • szklanka ugotowanego brazowego ryżu
  • 1-1.5 szklanki różyczek brokuła
  • 1 szklanka ugotowanej w domu, lub puszkowanej ciecierzycy 
  • 2-3 łyżki oliwy
  • szczypta płatków chilli, mniejsza lub większa, zależnie od upodobań
  • sól, do smaku
  1. W niewielkim garnku zagotuj wodę, posól i wrzuć brokuła. Gotuj około 3-4 minut, lub do czasu, aż będzie ugotowany, ale wciaż al dente i jaskrawo-zielony (nie ma nic gorszego, niż zgniło-zielono-szarawy rozgotowany brokuł...). Odcedź na durszlaku.
  2. W międzyczasie rozgrzej na sporej patelni olwę. Dodaj płatki chilli i wymieszaj. Wrzuć dokładnie opłukana i osuszona ciecierzycę i smaż 3-4 minuty, do czasu, aż zacznie zmieniać kolor na złotawy. Posól do smaku i wyjmij na talerzyk.
  3. Na patelnię z resztkami oliwy wrzuć ryż i podgrzewaj, mieszajac często, aż będzie goracy. Przesyp do miski. Na wierzch dorzuć ciecierzycę. Brokuła szybko przesmaż na goracej patelni, dodajac ewentualnie odrobinę oliwy, a następnie wyłóż na ryż i ciecierzycę. Zajadaj od razu. 

brazowy ryz z brokulami i ciecierzyca1.jpg

 

Wpis dodaję do akcji Nasiona roślin straczkowych na talerzu

akcja straczkowe.jpg